דימוי עצמי נמוך? הפסיקו את התחרותיות

“מי מסדר יותר מהר את החדר”, “מי מגיע ראשון לאמבטיה”, ”בואו נראה מי יצליח לפתור את החידה”. רגע! יכול להיות שמשפטים כאלה פוגעים בילדים. אפשר אחרת.

“מי מסדר יותר מהר את החדר?”, אתם אומרים לילדים, “קדימה, קדימה… מי מגיע ראשון לאמבטיה?” אתם מלהיבים את האווירה, “מי מסיים ראשון מהצלחת?”

שמתם לב איך בלי להתכוון יצרתם תחרות בין האחים כמעט בכל בקשה? מה אנחנו לא עושים כדי לעודד את הילדים שלנו לנצח, ובעצם, אנחנו גם ככה חיים בעולם תחרותי. אז כדאי שילמדו מילדות להיות תחרותיים, לא? לא בטוח.

תחרות בין ילדים אולי משיגה תוצאות יפות בטווח הקצר כשאנחנו כמהים לתוצאה מידית. אבל אם תעצרו רגע ותתבוננו בתוצאות לטווח הארוך, תגלו שילד שגדל באווירה תחרותית גדל הרבה פעמים בתפיסה שהוא אהוב ושווה, רק אם הוא מנצח מישהו אחר, רק אם הוא במקום הראשון.

רוצים ילד עם דימוי עצמי גבוה?
כולנו רוצים לגדל ילד עם דימוי עצמי גבוה, שיהיה בטוח בעצמו ויתקדם בחיים ולכן גם רוצים שהם ידעו להיות תחרותיים, אבל אני מציעה לבדוק האם התחרותיות נחוצה ואיזו השפעה בעצם יש לאווירה תחרותית בבית על ילדינו.

התבוננו רגע בילדים שגדלים באווירה תחרותית בבית. הילדים האלה ממוקדים ביעד שלהם לנצח, וכשאתה כל הזמן ממוקד ביעד הזה קשה לך להתפנות ולהתנסות בדברים. ילד תחרותי לא מתמקד ביכולות שלו, לצד הקשיים שלו, אלא עסוק בזיהוי היכולות והקשיים של החברים שמתחרים איתו או של האחים שלו. ואז מתגלה בפנינו תמונה לא פשוטה. הילדים האלה מפרשים בטעות שהערך שלהם ואהבת ההורים שלהם תלויה אך ורק בהצלחות שלהם.

אלה ילדים שישקיעו עודף מאמץ כדי להיות ראשונים בכל דבר שהם יעשו. מעבר לזה שהמאמץ הזה מעייף, זה בעיקר אמור להפחיד אתכם. השמירה על המקום הראשון בכל מצב ובכל מחיר היא קשה, ולמעשה היא לא מאפשרת לילד להיכשל. הוא מסתובב בתחושה של לחץ: “מה יהיה אם בפעם הבאה לא אצליח?” לכאורה אנחנו רואים ילד פועל ומתנסה, אבל כשמתבוננים היטב אפשר לזהות את הלחץ שעוטף אותו. וכאן נשאלת השאלה: האם אנחנו באמת רוצים שהילדים שלנו יגדלו באווירה של לחץ ותחרותיות? האם אנחנו באמת רוצים להעביר להם מסר שרק אם יהיו במקום הראשון הם יהיו אהובים ובעלי ערך?

להתנסות, להיכשל וללמוד
תחשבו רגע על כל המקומות בחיים שבהם הייתה לכם באמת למידה משמעותית. למידה אמיתית יכולה להתרחש בעקבות ניסוי וטעייה. והרי כל התנסות ראשונה עלולה להוביל לכישלון בתחילה. לכן, התפקיד שלנו כהורים הוא לעודד את הילדים שלנו לנסות, להתמודד וללמוד מהטעויות שלהם להבא. עבור ילד תחרותי המצב הזה הוא כמעט בלתי אפשרי.

ילד תחרותי לא ממוקד בלמידה, אלא בתוצאה בלבד ולא מסוגל לראות את התהליך, הטעות והלמידה ממנה. במקרים הקיצוניים ביותר אנחנו רואים ילדים שמראש יוותרו, או יישארו “הגאונים בפוטנציה”, כלומר אלה שכולם יודעים שהם יכולים, אבל עדיף להם לא לנסות כדי לא להוכיח אחרת. הכישלון עבורם, כל כך מאיים.

מה עושים בכדי לשנות את האווירה מתחרותית לאווירת של שיתוף פעולה? נפסיק לשאול “מי ראשון”?. לא צריך לשאול את הילדים מי ראשון ובכלל להימנע מאמירות שמעודדות תחרות בין ילדים כמו: “מי מתלבש ראשון ומי חוגר ראשון”, כדי לא להרגיל אותם למניע תחרותי בכל דבר שהם עושים.

ישנן דרכים יצירתיות בהן תוכלו לקבל את אותה תוצאה מבלי להשתמש בתחרות כמו: “כבר 20:00, בואו כנסו למקלחת בכדי שישאר לנו גם זמן לשבת יחד ולקרוא סיפור”.

מודלינג – מה איתכם?
בטח כבר שמתם לב שהילדים שלכם מסתכלים עליכם. זה הזמן להראות להם דוגמא אישית ולהמחיש להם איך מתנהלים בשיתוף פעולה, עם בני הזוג שלכם, עם המשפחה המורחבת, עם החברים, הגננת, המורה וכו’. ככל שאתם תפעלו בשיתוף פעולה כך יש סיכוי גדול יותר שהילדים שלכם ילמדו מכם.

מי צודק? לא כזה חשוב
אתם מרגישים שאתם צודקים כל הזמן? יכול להיות. אבל גם כשאתם צודקים חשוב לשים את היחסים עם הילדים לפני הצדק ולהתנהל מולם בגמישות ובשיתוף פעולה.

למה להשוות?
זה הזמן גם להיפרד מההשוואות בין הילדים ולהבין שכל ילד הוא אחד, יחיד ומיוחד. לכל ילד יש את קצב ההתפתחות והבשלות שלו וכדי להראות לו את ההתקדמות שלו חשוב להראות לו איך הוא התקדם בהשוואה לעצמו ולא בהשוואה לאחרים.

למשל, במקום לומר: “תראה איזה ציון קיבל אח שלך, אולי תלמד ממנו?”

אמרו: “אתה מרוצה מהציון שקיבלת? אם לא, מה אתה חושב שאתה יכול לעשות אחרת.”

במקום: “למה אח שלך תמיד עוזר ואתה לו?”

אמרו: “אולי בפעם הבאה כן תעזור לי, אני מאוד אשמח לעזרתך.”

במקום: “תראה איך אח שלך נפרד יפה ואתה רק בוכה?”

אמרו: “אתמול היה לך קשה להפרד ובכית ותראה היום נפרדת יותר מהר ועם פחות בכי, גאה בך”

פנו מקום למשחקים
זה הזמן לפנות את המקום ממשחקים תחרותיים למשחקים שדורשים שיתוף פעולה. למשל יצירה משותפת, בנייה או הרכבה וכל משחק שבו לכל אחד יש תפקיד והוא תורם לקבוצה כולה. כך תרגילו את הילדים לחשוב בשיתוף פעולה ותעודדו זאת ביניהם. תמיד יש גם מקום למשחקים תחרותיים רק יש לשים לב למינון התחרות בבית.

זכרו, המטרה שלכם היא ליצור אווירה משפחתית מעודדת למידה והתנסות ולא כזאת שמעודדת תחרות ועוינות. ילד שהדימוי העצמי שלו לא מותנה בהצלחות שלו אלא בהתקדמות שלו אל מול עצמו, יתנהל ברוגע וילמד להכיר את עצמו טוב יותר, יאזור אומץ להתנסויות חדשות ומאתגרות ויהיה בעל דימוי עצמי גבוה יותר.

בהצלחה

נגישות
צור עמנו קשר
close slider

    מעונינים בהכשרת הורים?
    יש לכם שאלה?

    צרו קשר כאן ונחזור אליכם