יום הולדת. שכחתם למי אתם חוגגים?

אתם חושבים על העוגה הצבעונית ביותר, מזמינים מפעיל במאות שקלים ומפיקים את יום ההולדת הבלתי נשכח של השנה. אבל הי, רגע, לא שכחתם את הילד שלכם בתוך הסיפור? אליפז אייזנר מבקשת להזכיר לכם שביום ההולדת של הילד שלכם, גם לו יש זכות דיבור.

יום ההולדת שלו הגיע ואיתו ההתרגשות בשיאה. כמו רוב ההורים כנראה שגם אתם רוצים את "הכי טוב בשבילו" ולכן רוצים שחגיגת יום ההולדת תהיה מושלמת. אבל יותר מדי רצון טוב עלול לפעמים לגרום לנו לעשות טעויות ולקחת פיקוד גם על החלטות שלא אנחנו אלה שצריכים לקחת, אלא הילד שלנו. ולכן, בהרבה ימי הולדת אנחנו עלולים פתאום לגלות שהוא מאוכזב, מתעצבן ולא משתף פעולה, מה שגורם לנו לאכזבה גדולה ואפילו לכעס.

אז לפני שאתם מפיקים את אירוע חלומותיו, עצרו רגע והביטו על הילד העתידי שלכם, כמה שנים קדימה. איזה אדם אתם רוצים שהוא יהיה? ודאי תאמרו לי עכשיו שתרצו לראות אדם עצמאי, עם רצונות ודעות משלו. ודאי תאמרו לי שתרצו לראות אדם שיודע לבחור ושגם ידע על מה לוותר.

אז למה בעצם לחכות שיהיה גדול? מסיבת יום ההולדת זו הזדמנות נהדרת ללמד את הילדים שלנו את כל הדברים החשובים האלה ולאפשר להם לקחת חלק בתכנון ולהרגיש חלק מרכזי מהחגיגה. השיתוף שלו יביא לתחושת בטחון של מה הולך להיות ויפחית את הסיכוי שיתאכזב.

שאלו אותו, מה אתה אוהב?
אז אם יום ההולדת מתקרב, זה הזמן לפני המועד המיוחד לשבת איתו ולהעלות יחד רעיונות. שאלו אותו מה הוא אוהב? מה חשוב לו? תופתעו לגלות כמה רעיונות טובים שלא חשבתם עליהם בכלל הילדים מעלים. אל תסתפקו ברעיונות, תנו לו לבחור אילו צבעים הוא אוהב לבלונים שיקשטו את הבית, איזה כיבוד תגישו ואפילו איזו פעילות תעשו לחברים ואיזה מפעיל כדאי להזמין, אם בכלל. תסבירו לו מה מסגרת התקציב ומה היכולת לממש את הרעיונות שלו ותתנו לו לבחור.

גייסו אותו להפעלה
בזמן המסיבה, כדאי לגייס את שיתוף הפעולה של הילד ולערוך את ההפעלה לחברים יחד איתו ואפילו לבדוק אם הוא רוצה יום הולדת משותף. אבל גם כאן חשוב לשאול אותו לפני כן האם כך הוא מעדיף. ישנם ילדים שחגיגה משותפת עם חבר קרוב תוריד מהם את הלחץ "להיות מרכז הבמה" ולעומת זאת ישנם ילדים שיעדיפו יום הולדת לבד.

הציבו מעט אופציות
חשוב לשתף את הילד ולתת לו את היכולת להתנסות, להחליט ולהעלות רעיונות אבל חשוב גם לא לתת לו יותר מדי אופציות ואינפורמציה, כדי לא לבלבל אותו וכדי לא להציף אותו. גם כשאנחנו בוחרים באופציה, אנחנו לעולם נבחר אותה מתוך מסגרת קיימת. למשל, נבחר סרט מתוך רשימת סרטים או מסעדה מתוך תקציב מסוים. לכן, כשאנחנו נותנים את זכות הבחירה לילד גם שם תמיד תהיה בחירה בין שלוש או ארבע אפשרויות מתוכם יוכל לבחור.

הפתעה? לא בטוח שכדאי
ישנם הורים שאוהבים להפתיע את הילד עם גימיקים או כאלה שלא מגלים לו איך תראה העוגה. לא בטוח שזה רעיון טוב, כדי למנוע הפתעה עדיף לשאול את הילד מראש איזו דמות היה רוצה על העוגה. במקרה שהוא בכל זאת התאכזב והתחיל לבכות, חבקו ואמרו לו למשל: "אני מבינה שאתה מאוכזב". ככל שתכילו את האכזבה ולא תתרגזו ממנה, כך הוא יירגע מהר יותר ויחזור לחגיגה.

ויש גם רעיון פשוט ומדליק
מחפשים הפעלה מדליקה? יש לי רעיון מקסים בשבילכם לגילאי 5 עד 9. חלקו לכל ילד כסף של מונופול שבעזרתו יוכל לקנות כרטיס לסרט, שאותו תקרינו במהלך יום ההולדת, פופוקורן, שתיה וחטיף וכדומה. הכינו דוכן שבו המוכר יהיה כמובן ילדיכם, שיהיה גם אחראי לקחת את הכרטיסים בתחילת הסרט שתקרינו. אפשר לערוך הפסקת אוכל באמצע הסרט ובסוף הסרט להוסיף פעילות חברתית כמו חבילה עוברת שתכלול הפתעות לכולם, וכמובן לסיים בטקס העוגה שיכלול ברכות מחברים. וזכרו, בכל זה שתפו את הילד ובדקו איתו האם הרעיון מוצא חן בעיניו. יום הולדת היא אכן היום של הילד והחגיגה שלו. לכן, הפכו אותו למלך ליום אחד עם כל האהבה והרצון הטוב שלכם, אבל נצלו את יום ההולדת כדי לשתף אותו, להעצים אותו וללמד אותו עוד כמה דברים חשובים לחיים.

מזל טוב!

נגישות
צור עמנו קשר
close slider

    מעונינים בהכשרת הורים?
    יש לכם שאלה?

    צרו קשר כאן ונחזור אליכם