ילד נושך - איך מפסיקים עם זה כבר?

הם מבקשים, צועקים, מתעצבנים ואז פתאום בלי שאף אחד שם לב, מתקרבים לילד השני ונושכים אותו נשיכה כואבת ביד. נשיכות אצל ילדים היא תופעה שמתרחשת עד גיל שלוש אבל יש דרך להפסיק אותה. אליפז אייזנר עם חמשת כללי הברזל למשחק בלי שיניים.

הם משחקים יפה, הכול מתנהל כרגיל ואז מתחיל ויכוח ביניהם. "אני רוצה את הבית הצהוב!", היא אומרת לו, "לא. אני רוצה אותו". ואז אחרי כמה ויכוחים וניסיון חטיפה זה מגיע, היא מתקרבת אליו בכעס ונושכת אותו בכתף. פניו המופתעות מתעוותות מכאב ואתם רצים ומנסים לנחם אותו ולא יודעים מה אפשר לעשות. הגננת כבר סיפרה לכם שזה קורה, ילדים אחרים כבר חזרו מהגן עם שעון אדום בצורת נשיכה, הורים שלחו אליכם מבטים כועסים והתסכול שלכם עצום. "איך הילדה שלי הגיעה למצב שהיא נושכת?", אתם שואלים בייאוש, "ומה עושים כדי להפסיק את זה?"

עד גיל שלוש זה יעבור החדשות הטובות הן שנשיכות בקרב ילדים היא תופעה שנמשכת בדרך כלל עד גיל שלוש בלבד ונובעת מקושי להתבטא בדרך אחרת ומתסכול מצטבר שהילד לא הצליח לאוורר בדרך אחרת. אני אוהבת להשוות את הילדים הנושכים להורים המתפרצים. האם קרה לכם פעם שהתפרצתם על הילד? הערתם לו פעם אחת, הערתם לו פעם שנייה, ביקשתם שוב ואז ביקשתם יותר בתקיפות ובסוף, כשבפעם השביעית הוא לא הקשיב לכם, התסכול שלכם היה כל כך גדול שכבר התפרצתם בצעקות אימה. לא התכוונתם לצעוק וסביר להניח שתרגישו רגשות אשם לאחר מכן, אבל צברתם תסכול כל כך גדול ובבת אחת הוא התפרץ.

נשיכות נובעות גם מקושי של הילד לדחות סיפוקים ועלולים להעיד על כך שטרם נבנתה בו היכולת לחכות בסבלנות עד שהצרכים שלו ימולאו. המתנה בסבלנות לתור שלך או הבנה שלא תקבל את מה שאתה מבקש, יוצרות שתיהן תסכול, וככל שאנחנו מדריכים את הילדים שלנו להתמודד עם התסכול הזה, כך נבנית ומתעצמת היכולת שלהם לדחות סיפוקים. אבל יש מה לעשות. התגובות שלכם ישפיעו בצורה דרמטית על היכולת של הילד שלכם ללמוד דרכי ביטוי אחרות, להבין שתוצאות הנשיכה לא שוות את הסיפוק שהוא השיג, ולסגל אסטרטגיה שונה להתמודדות.

הקדימו תרופה לנשיכה אצל ילדים שאימצו דפוס של נשיכות, ניתן פעמים רבות לזהות את הרגע שבו הילד עלול לנשוך מבעוד מועד. אם אתם רואים שהילד עומד לנשוך, גשו אליו במהירות, קחו אותו הצידה ואמרו לו: "אסור לנשוך. נוכל לחזור לשחק אחרי שתירגע. אני כאן איתך". חשוב להתבונן בילד ולהבין מתי הוא נושך בדרך כלל כדי למנוע ככל האפשר סיטואציות דומות. האם כשחוטפים לו? כשהוא עייף? כשיש הרבה ילדים מסביבו? למדו להכיר את הילד ומנעו ככל האפשר סיטואציות לנשיכה.

המחישו לו את התוצאה הטבעית של מעשיו הרבה מאוד ילדים שנושכים, לא מודעים מספיק לתוצאה של מעשיהם משום שהם אינם מתעכבים להבין אותה. כשאנחנו לא רואים את תוצאות מעשינו ואת המחיר שנגבה, אין לנו סיבה מספיקה לשנות את דרך ההתנהגות שלנו.לכן, בכל פעם כשהילד שלכם נושך, גשו אליו, אמרו לו בנחישות "לא נושכים!". חשוב גם להראות לו את התוצאה של ההתנהגות שלו, אמרו לו: "תראה כמה כואב לחבר שלך. הוא בוכה. תראה את הנשיכה שעשית לו ביד. אסור לנשוך".

המעיטו במילים וקצרו במסרים אחת הטעויות הנפוצות של הורים היא להרבות במילים ולצמצם במעשים. אבל האמת היא שהילדים שלנו לא מסוגלים לעכל כל כך הרבה מסרים והטפות ולכן גם לרוב לא מתייחסים אליהם ברצינות. בכל פעם שהילד שלכם נושך המעיטו במילים ובהטפה והעבירו מסר ברור וקצר. אם הילד עדיין לא נרגע וממשיך להתרגז, הרחיקו אותו הצידה ואמרו לו בשקט ובלי כעס: "אני רואה שאתה כועס ולכן נלך הצידה עד שתירגע. אני כאן איתך". החזירו אותו בחזרה למשחק רק לאחר שהוא נרגע ועם בקשת סליחה. אם מדובר באחים, הפרידו ביניהם. העבירו להם את המסר שאם נושכים או מרביצים אי אפשר להמשיך לשחק ואמרו: "אצלנו בבית, לא נושכים".

אל תגיבו בדרמטיות או בשגרתיות הורים שמגיבים בכעס גדול לנשיכה עלולים רק לדרבן את הילד להמשיך ולנשוך כדי לקבל את תשומת הלב העודפת שמתקבלת כתוצאה מהמעשה. לעומת זאת הורים שמגיבים בשגרתיות, עלולים לגרום לילד לחשוב בטעות שנשיכה היא בדיוק כמו לגעת לאמא בדברים או לבלגן את הצעצועים. הגיבו בתקיפות אבל אל תכעסו ואל תצעקו, והתמידו בכך. את התוצאות אתם לא תראו מיד שכן מדובר בתהליך. אל תתייאשו והמשיכו להגיב בתקיפות, ללא כעס ובלי דרמטיות.

עודדו על כל תקשורת חיובית כרגיל החוק הכי חשוב בהורות הוא לעודד כשהילד כן נהג כהלכה. זיהיתם שהילד ויתר על משחק מיוזמתו, ביקש יפה או דחה סיפוקים? הפנו את הזרקור לכך ועודדו אותו. אמרו לו למשל: "ביקשת מאוד יפה. כך מבקשים דברים", "אתם משחקים כל כך יפה יחד". לסיכום הורים יקרים, נשיכות הינן חלק מתהליך התפתחותי, רבים מהילדים ימצאו את עצמם בצד של הנושך או של הננשך. לתגובות שלנו ישנה השפעה רבה על משך התופעה, לכן זכרו להיות עקביים ונחושים בתגובות שלכם מול הילד יחד עם ההבנה של התסכול הרב אותו הוא חווה.

בהצלחה

נגישות
צור עמנו קשר
close slider

    מעונינים בהכשרת הורים?
    יש לכם שאלה?

    צרו קשר כאן ונחזור אליכם