ילד שלי מושלם - היזהרו מילדים פרפקציוניסטים

הסתכלו רגע על העולם. חוסר המושלמות מופיע בכל מקום.

הילד שלנו שעושה בצורה לא מושלמת את צעדיו הראשונים, החיים שלנו שרצופים בטעויות ותיקונן, היחסים בינינו לבין הזולת שסובלים לעתים ממריבות, ויכוחים ואי הסכמות.

אם חוסר המושלמות נמצא בעצם בכל דבר, מדוע כשזה מגיע להורות שלנו אנחנו מצפים מעצמנו להיות הורים מושלמים? האם יש בכלל דבר כזה אימא מושלמת או אבא מושלם?

ואם אנחנו מודל לחיקוי הילד, מה הוא בעצם לומד מזה כשהוא רואה הורה מושלם? רוצים להיות הורים טובים? ההכרה בכך שאין דבר כזה הורה מושלם, היא צעד חשוב והכרחי שנדרש כדי להפוך להורה טוב.

הורים טובים מסייעים לילדים שלהם להבין ולקבל את חוסר המושלמות שקיים בעולם ובעצמם. ועדיין, למרות כל זאת, הרבה מאוד הורים אוהבים ומלאים בכוונות טובות, מלמדים בטעות את הילדים שלהם להיות פרפקציוניסטים.

האומץ להיות בלתי מושלם

מה זה בעצם להיות פרפקציוניסט?

פרפקציוניסט הוא אדם שלא יכול להפריד בין מי שהוא ואיך שהוא תופס את עצמו לבין איכות הביצוע שלו.

התוצאה המתבקשת מכך היא שבכל פעם שעומדת בפני אדם פרפקציוניסט משימה כלשהיא ובמיוחד בחינה או עבודה שיש עליה הערכה, הדבר מאיים עליו. ילד פרפקציוניסט מרגיש שהוא טוב רק אם יצליח באותה משימה או בחינה, אם לא יצליח הוא יסיק מכך שמשהו בו עצמו לא בסדר ושהוא כשלון.

זאת הדרך הקצרה ביותר לפתח דימוי עצמי נמוך וחוסר בטחון ביכולת שלנו לעשות דברים. משום שלעשות דברים בפעם הראשונה, במיוחד כשהם כרוכים בלמידה, כמעט תמיד כרוך בעשייה לא מושלמת.

אם אתם פרפקציוניסטים, קרוב לודאי שהילד שלכם ילמד להתייחס לעולם באותו אופן, יסיק את המסקנות המתבקשות ויהפוך לפרפקציוניסט בעצמו. הדרך הטובה ביותר ללמד את הילד שלכם לקבל את העובדה שהעולם לא תמיד מושלם, היא להדגים לו את ההתנהגות הזאת על עצמכם.

למה לא מאה?

כשהילד שלכם חוזר מבית הספר ומראה לכם ציון 85 שקיבל במבחן האחרון, הימנעו מלהתמקד בשאלות שבהן הוא שגה. אל תאמרו לו: "למה לא ענית נכון על שתי השאלות האלו", כי בכך אתם מוחצים את הערכתו העצמית ומטפחים בו את הצורך לעשות דברים בצורה מושלמת, על כל המחירים שכרוכים בזה.

התמקדו קודם כל בתשובות שענה עליהן נכון, ולגבי הציון בכללותו שאלו אותו האם הוא מרוצה מהציון. אם הוא יגיד לכם לא, נסו יחד איתו לעלות רעיון מה אפשר לעשות אחרת כדי ללמוד מהציון לפעם הבא כשאתם שמים דגש על שיפור הלמידה שלו ולא עליו או על האישיות שלו.

בובי יהפוך לדובי, תול לחתול

ילדים מתחזקים ובונים את ההערכה העצמית שלהם על ידי חיזוקים ועידוד שהם מקבלים כשהם עושים דברים בצורה נכונה. לכן, חינוך שמדגיש את מה שנכון ומה שחיובי, הוא חינוך מעודד שמתבסס על חיזוק ההצלחה של הילד.

נסו להיזכר מה היה כשהילד היה רק בן שנה. כשהוא התחיל לקשקש הברות לא ברורות, לא מיהרתם לתקן אותו אלא התפעלתם, התרגשתם ועודדתם אותו להמשיך ולקשקש. מעת לעת הוא קשקש יותר, חיקה אתכם מדברים ולבסוף למד לדבר ממש.

איך זה שרוב ההורים לא מתעקשים על ההגייה המושלמת מהרגע הראשון אבל חלק ניכר מהם מתעקש על ציונים גבוהים כבר במבחן הראשון? אולי זה בגלל שאנחנו מוצאים את זה מתוק ומשעשע, ואולם גם כי אנחנו מבינים שעכשיו הוא אומר בובי, אבל מאמינים שלבסוף זה יהפוך לדובי, ושעכשיו הוא אומר תול אך בקרוב זה יהפוך לחתול. האמונה הזאת מאפשרת לילד להתפתח בבטחון, מאפשרת לו להתנסות, ללמוד ולהתקדם.

ילד הוא לא "מכונת נחת"

נכון, כולנו רוצים להתגאות ולרוות נחת מהילדים שלנו, זה טבעי.

אבל יש הבדל בין זה לבין להתייחס לילדים שלנו כאל "מכונות נחת" ולחשוב בטעות שהם כאן כדי לספק לנו אושר. ישנם הורים שחשים שאם הוא מצליח ומתנהג יפה, הם מאושרים, ואם לא, האושר שלהם נפגע משמעותית.

הילד שלכם לא אחראי לאושר שלכם. גישה כזאת עלולה לגרום לו להרגיש חוסר בטחון באהבה שלכם אליו, לחוות לחץ, ציפיות גבוהות ופחד שאם הוא לא יצליח או חלילה ייכשל, כבר לא יאהבו אותו. מה זה הישג בשבילכם?

בדקתם פעם מה זה הישג בשבילכם? האם אתם מחשיבים גם הישגים לא אקדמאיים? האם אתם מפנים את תשומת לבכם גם להישגים שמייצגים נאמנה את האופי והאישיות של ילדיכם?

כדי לעשות זאת חשוב שתרחיבו את ההגדרה שלכם להצלחה, גלו במה הילדים שלכם טובים ולמדו להכיר אותם. תרופת הנגד לפרפקציוניזם הוא להרגיש טוב לגבי ההישגים שלנו ושל הילדים שלנו, לשמוח את שמחת ההישג ולא לזלזל גם בהישגים הקטנים ביותר.

זה חשוב כי כל הישג גדול עשוי מהרבה הישגים קטנטנים, זה חשוב כי אף מעשה טוב לא הולך לאיבוד ואלה הצעדים להצלחה הגדולה של הילד, וזה חשוב כי כולנו מבינים כמה מילה יכולה להיות עוצמתית. אף חיוך ואף מילת עידוד לא מוענקת לשווא, ולכן כמה שיותר עידוד יותר טוב.

הילדים שלנו זקוקים לאהבה ללא תנאי, אהבה שלא קשורה להתנהגות שלו או להשגיו. רק כך הוא יגדל להיות אדם מאושר, מוצלח ומלא אמונה בעצמו.

בהצלחה

נגישות
צור עמנו קשר
close slider

    מעונינים בהכשרת הורים?
    יש לכם שאלה?

    צרו קשר כאן ונחזור אליכם