מה עושים כשהם מסרבים להתקלח?

מאת: אליפז אייזנר

12.1.2020

אתם חוזרים בשבע בערב אחרי יום גדוש פעילויות ואז הוא אומר לכם את זה בנחרצות: "אני לא רוצה להתקלח". מה עושים? נלחמים? מוותרים? אליפז אייזנר מבקשת להזכיר שיש גם אופציה שלישית וקוראת לכם ההורים: עצרו את המלחמה בזמן

"נו אמא…. אולי אפשר רק היום ללכת לישון בלי מקלחת?" הוא אמר לי בתחינה, "ממש לא בא לי להתקלח. וחוץ מזה שהיום לא שיחקנו בחול. אולי אתקלח בבוקר וזהו?" הבקשה הזאת הגיעה קצת אחרי שהגענו הביתה בשבע בערב, אחרי יום שלם שבו בילינו בגן השעשועים ואכלנו פיצה. בדיוק בשעה הזאת שבה אנחנו כבר עייפים, מותשים, מתים לשבת ולהרים רגלים. בדיוק בנקודה שאנחנו רוצים פשוט להגיד: "יאללה, מקלחת ולישון", אז מתחילה המלחמה. הבעיה היא כמובן שבמלחמה כמו במלחמה, יש מנצחים ויש מנוצחים. במקרה שלנו המשמעות היא או שאנחנו ההורים נוותר היום על המקלחת, או שנדרוש את המקלחת באופן שעלול לפגוע ביחסים עם הילד.

אז מצד אחד, לוותר? "מה, את נורמלית?" בטח תגידו לי, "מקלחת זה דבר חשוב, זהו חוק בל יעבור אצלנו, אין דבר כזה לישון ללא מקלחת". אם זו עמדתכם בנושא, ברור שמדובר במשהו שאתם לא רוצים לוותר עליו. אבל מצד שני אף אחד לא רוצה למצוא את עצמו כופה על ילדו מקלחת.

מלחמה? רק ככה הם רואים אותי ראשית, כדאי לשים לב שיש לנו ההורים נטייה לחשוב שהסיבה שילדנו לא רוצה להתקלח היא כי יש לו בעיה ספציפית עם המקלחת. אז זהו, שלא. ילד שנלחם בנו בהקשר של המקלחת, כנראה נלחם איתנו גם בהקשרים אחרים וכאן כדאי לנו לשאול את עצמנו מדוע בכלל הוא בוחר בדרך של מלחמה? ייתכן מאוד שבדרך הזאת הילד שלנו מרגיש שרואים אותו. כשאנחנו במלחמה עם הילד שלנו גם תחושת הערך שלו נפגעת וגם תחושת הערך שלנו נפגעת. אנחנו חושבים לעצמנו: "מי הוא חושב שהוא? אני אמא שלו והוא לא שם עלי". הילד חושב לעצמו אותו הדבר: "הם לא רואים אותי, אני לא חשוב, אלא אם כן אני נלחם". התוצאה היא: שני הצדדים כועסים ושני הצדדים מפסידים במלחמה. הורים שמגלים שהם נמצאים במלחמה עם הילד שלהם, שואלים את עצמם בשלב הזה את השאלה, "איך זה בכלל קרה? איך הגענו למצב של מלחמה עם הילד? הרי אלו ממש לא היחסים שלהם ייחלנו" הם יגידו, "זה קרה בטעות". הם צודקים, מדובר בטעות בתקשורת. הילד הגיע בטעות למסקנה עם עצמו, באופן בלתי מודע, שרק כשהוא נמצא במלחמה רואים אותו. ההורה הפך בטעות להורה מובל, ובמקום להוביל למקום אחר, הגיב למלחמה במלחמה.

איך שוברים את המעגל? למעשה, רק אנחנו ההורים, יכולים לשבור את המעגל השלילי של המלחמה. רק לנו יש את הכוח להניע את השינוי. איך עושים את זה? בכמה צעדים פשוטים.

1. שאלו את עצמכם האם זה באמת חוק בל יעבור? לצורך העניין, בואו נחזור למקלחת. בדקו האם זה באמת חוק בל יעבור, ואם כן העבירו לילד את הערך החשוב העומד מאחורי המקלחת. הסבירו לו למה זה כל כך חשוב לכם.

2. ערכו שיחה בנושא ברגע שבו אתם רואים שאתם נקלעים שוב ושוב על מלחמה בנושא מסוים, עצרו ושבו לשיחה עם הילד. למשל בנושא המקלחת, ספרו לו שלאחרונה שמתם לב שיש לכם הרבה מלחמות סביב המקלחת ועלו שאלות כמו, "מה מפריע לך בלהתקלח? מתי היית מעדיף להתקלח? איך אתה רוצה שאקרא לך למקלחת?"

3. תנו מקום לבחירה שלו אחרי שערכתם שיחה, חשוב שתתנו הרבה מקום לבחירה של הילד. למשל, קבעו יחד זמן מקלחת או טווח זמן שבו הוא אמור להיכנס להתקלח. שאלו אותו מה יקרה במידה ולא נכנס למקלחת? התייעצו איתו ותנו לו לעלות רעיונות, ילדים הם חכמים ויצירתיים. אם הם בעצמם העלו את הרעיונות, כבר העלתם פלאים את הסיכוי שיהיה שיתוף פעולה בנושא ושההסכם שקבעתם יחד יעבוד.

4. התרכזו ביש בימים בהם הוא כן נכנס למקלחת, גם אם עשה זאת עם פרצוף חמוץ, אל תתייחסו לזה כמובן מאליו. התרכזו ביש ולא באין, הוא התקלח? מעולה, עודדו וספרו לו כמה זה עזר לכם שהיום נכנס למקלחת והתקלח מהר ושזה מאפשר לכם עוד זמן יחד לפני השינה.

5. דברו קצר ואל תטיפו ערכתם הסכם וזה כבר מצוין. אם זה לא מתממש שבו יחד שוב ובדקו את ההסכם, כי יכול להיות שמשהו שם לא עובד. גם במקרה הזה דברו בכבוד, ממקום של הבנה שיש כאן לילד קושי. ככל שתקשיבו לילד ממקום יותר אמפטי כך תשפרו את התקשורת איתו ותוכלו להגיע אליו. לעומת זאת אם תטיפו סביר להניח שתמצאו ילד מסתגר וננעל בעצמו.

6. תנו להם רגע חזרתם מגן השעשועים מהחבר או מהסבתא ואתם ישר רצים למקלחת? רגע, חשוב לתת לילד כמה דקות להתרגל שוב לבית. עצרו רגע ותנו לו כמה דקות סתם לשבת, לשחק טיפה, ורק אז עברו למקלחת.

7. הסבירו על ערך הניקיון ילד שיפנים את הערך שעומד מאחורי החוק שדורש להתקלח, יהפוך את הניקיון לגבול שלו ויהיה לו פתאום חשוב להתקלח, מבלי שתאמרו מילה. קחו נשימה ארוכה, זה לוקח זמן אבל בסוף כולנו מתקלחים.

אליפז אייזנר, מדריכת הורים והבעלים של "הבית להכשרות הורים"- מרכז הכשרות קבוצתיות להורים, במגוון מסלולי קורסי הורים מותאמי גיל.

"הבית להכשרות הורים" מספק להורים קורסים פרקטים לפי גיל הילד ומאפשר מענה כולל, אמיתי וגורף לבעיות ולאתגרים- אחת ולתמיד.  ללא תלות בהדרכות הורים חוזרות ונשנות.

בהכשרות כאן, אתם ההורים תקבלו כלים שיאפשרו לכם לדעת לפתור אתגרי הורות בעצמכם ולאורך זמן.

נגישות
צור עמנו קשר
close slider

    מעונינים בהכשרת הורים?
    יש לכם שאלה?

    צרו קשר כאן ונחזור אליכם