אין חנות לסבלנות

מאת: אליפז אייזנר

22.3.2020

"אני רוצה מים. נו מים! אממממממא! תביאי לי עכשיו מים!", אם אתם הורים לפעוטות אתם בוודאי מכירים את הסיטואציה הזאת היטב. אבל לא בטוח שאתם מכירים את ניסוי המרשמלו. אליפז אייזנר מסבירה למה כדאי שתחכו רגע לפני שתרוצו למזוג מים לילד.

אליפז אייזנר

מכירים את הצעקות של הילדים שלא מסוגלים לחכות שנייה עד שיביאו להם את מה שביקשו? בדרך כלל זה נשמע כך: "אני רוצה מים עכשיו, רוצה מים, מים, אמאאאאא מים, אבא תביא לי מים, מיייייייים".. לפני שאתם רצים בספרינט למטבח ותוך שניות מארגנים מים לילד, עצרו רגע. אולי כדאי שלא תיענו מיד לכל בקשה של הילד?

דחיית סיפוקים בדרך למרשמלו אז למה בעצם חשוב, כבר מגיל צעיר, לא להיענות מיד לכל בקשה של הילד? את התשובה לשאלה הבאה סיפק לנו ניסוי המרשמלו. ניסוי שהחל לפני כמה עשרות שנים באוניברסיטת סטפורד על ידי החוק וולטר מישל. הניסוי, שנערך בעזרת ילדים בגילאים שנתיים עד ארבע, היה פשוט. לכל ילד ניתנה הבחירה האם לאכול מרשמלו אחד או להתאפק מספר דקות. לילדים שיצליחו להתאפק הובטח מרשמלו נוסף, בנוסף למה שניתן להם בצלחת. התוצאות היו מעניינות. שניים מתוך כל שלושה ילדים לא הצליח להתאפק, אכל את המרשמלו הנוסף ובכך בעצם נאלץ לוותר על התוספת שהובטחה לו.

לדעת להתמודד עם תסכול ולחץ אבל אחד מתוך שלושה ילדים דווקא הצליח להתאפק ולא לאכול את המרשמלו. כשבדקו את הקבוצה שהתאפקה נמצא כי אחוז גבוה מהילדים שהצליחו לדחות סיפוקים, הראו גם יכולת חברתית ולימודית מפותחת הרבה יותר מאשר הילדים שלא התאפקו. לאחר מספר שנים חזרו החוקרים שוב אל הילדים שהצליחו לדחות סיפוקים וגילו כי אותם ילדים גדלו להיות בוגרים שהתמודדו טוב יותר עם תסכול ולחץ שמלווים את החיים היומיומיים שלנו. ניסוי זה מלמד אותנו כהורים עד כמה חשוב ללמד את ערכי הסבלנות ואת היכולת לדחות סיפוקים כבר בגיל צעיר. הוא גם מסביר מדוע הנושא הזה הכרחי להתפתחותו והצלחתו העתידית של הילד. כך שלמעשה, כשאתם נותנים מיד לילד את מבוקשו, ייתכן מאוד שאתם דווקא מזיקים לעתידו. השאלה היא איך מלמדים את הילד את היכולת לחכות בסבלנות ובדחיית סיפוקים?

1. תקשורת וחופש בחירה אמרו לילד: "שמעתי מה שביקשת. אתפנה עוד כמה דקות ואעזור לך". בנוסף, אם הילד גדול מספיק כדי לעשות את הדברים לבדו, תנו לו את הבחירה ואמרו לו שהוא יכול לחכות לעזרתם או לעשות את הדבר לבד.

2. בלי סימני שאלה ועם הרבה דוגמא אישית כשאתם מגיבים לבקשה של הילד, שמרו על טון רגוע וחד משמעי והורידו את סימני השאלה. זכרו שאתם מהווים דוגמא אישית עבור הילד, וככל שתראו לו גם סבלנות כשאתם מבקשים ממנו עזרה, ככה יבין גם הוא סבלנות מהי.

3. הכילו ואל תכעסו הבינו את הילדים, קשה להם לחכות. גם לנו לפעמים קשה לחכות כשאנחנו רוצים את שיתוף הפעולה שלהם. לכן, נסו להיות אמפטיים לקושי שלהם ואל תזלזלו בו. קודם כל הכילו, כך למשל: "אני מבין שקשה לך להמתין, עוד כמה דקות אני בא לעזור לך". זכרו שכעס שלכם רק ילמד את הילד ששווה לנדנד.

4. אל תשכחו לעודד יצא שכעסתם על הילד? היו סלחניים כלפי עצמכם, קחו כמה דקות להירגע, נשמו עמוק וחשבו מה באמת חשוב כאן? אם שמתם לב שהילד חיכה בסבלנות אל תשכחו לעודד אותו על כך: "זה עזר לי מאוד שחיכית בסבלנות, הספקתי לסדר ועכשיו אני פנוי לעזור לך". זכרו, כל למידה היא תהליך שלוקח זמן, אז קצת….סבלנות.

אליפז אייזנר, מדריכת הורים והבעלים של "הבית להכשרות הורים"- מרכז הכשרות קבוצתיות להורים, במגוון מסלולי קורסי הורים מותאמי גיל.

"הבית להכשרות הורים" מספק להורים קורסים פרקטים לפי גיל הילד ומאפשר מענה כולל, אמיתי וגורף לבעיות ולאתגרים- אחת ולתמיד.  ללא תלות בהדרכות הורים חוזרות ונשנות.

בהכשרות כאן, אתם ההורים תקבלו כלים שיאפשרו לכם לדעת לפתור אתגרי הורות בעצמכם ולאורך זמן.

נגישות
צור עמנו קשר
close slider

    מעונינים בהכשרת הורים?
    יש לכם שאלה?

    צרו קשר כאן ונחזור אליכם