איך להציב גבולות מחוץ לבית?

מאתף אליפז אייזנר

12.2.2020

"אל תתרחק! "אל תעלם לי!" "אל תדחוף אותו!" "למה אתה בוכה?" "אני לא מתערבת – תסתדר איתו לבד." ולסיום סיומת – "אם אתה מתנהג ככה אני לא אקח אותך יותר לשום מקום!"

איך זה שלפעמים אנחנו מרגישים שכל יציאה מהבית כרוכה במאבק תמידי? ומה עושים כדי לפתור את זה?

אליפז אייזנר, מדריכת הורים והבעלים של "הבית להכשרות הורים"- מרכז הכשרות קבוצתיות להורים, במגוון מסלולי קורסי הורים מותאמי גיל.

"הבית להכשרות הורים" מספק להורים קורסים פרקטים לפי גיל הילד ומאפשר מענה כולל, אמיתי וגורף לבעיות ולאתגרים- אחת ולתמיד.  ללא תלות בהדרכות הורים חוזרות ונשנות.

בהכשרות כאן, אתם ההורים תקבלו כלים שיאפשרו לכם לדעת לפתור אתגרי הורות בעצמכם ולאורך זמן.

לשם כך אנסה להציג כמה עקרונות שיסייעו לכם, ההורים, להתמודד עם המשימה של הצבת גבולות לילדים מחוץ לבית. שמירה על העקרונות הללו יקלו על הילד להפנים את רעיון הגבול, ויסייעו לכם לשמור על דמותכם כהורה נוכח, אוהב, שאפשר לסמוך עליו. אתמקד בגן המשחקים שליד הבית, כיוון שזה מקום מוכר שיכול לשמש אותנו כמעין זירת אימונים.

תיאום ציפיות

יכול להיות שמבחינתנו, ההורים, היציאה לגן המשחקים היא הזדמנות לקחת פסק זמן למנוחה על הספסל בזמן שהילד משחק. לעומת זאת, לילד יש ציפיות אחרות: הוא הולך לגינה כדי לבלות עם ההורה שלו. לכן, לפני שהולכים לגן, הקדישו כמה משפטים כדי לתאם ציפיות: "אנחנו הולכים לגינה: אתה תשחק במתקנים ואני אמתין לך כאן על הספסל."

"אל תעלם לי!"

הרי אמרנו לילד לא להתרחק או לא להעלם, אז למה זה הדבר הראשון שהוא עשה? מה לא ברור במה שאמרנו? ובכן, הכל.

'אל תעלם לי' אינה הנחיה שהילד יכול לתרגם לפעולה, ומכאן שהוא יתקשה לקיים אותה.

במקום זאת, נסחו את המשפט כך: "אני יושבת על הספסל הזה. אתה יכול לשחק בין האזור של הנדנדה עד המגלשה." יותר ברור, יותר חיובי.

ניהול משברים

הילד מגיע אלינו עם דמעות בעיניים – דחפו אותו בדרך למגלשה.

הדבר הראשון שהילד צריך מאיתנו זה אמפתיה. באמפתיה – אנחנו נמצאים עם הילד במקום הפגוע, מתמקדים במה שהוא מרגיש באותו רגע. אפשר גם לעזור לו על ידי שיקוף המצב: "הילד דחף כי הוא רצה להגיע למגלשה, לא כי הוא רצה לדחוף אותך. הוא פשוט לא שם לב."

אחרי רגע שאנחנו איתו, יכול להיות שמכאן הוא יכול להסתדר לבד. נבדוק, נשאל את הילד.

אבל מה קורה כאשר הילד שלנו הוא הדוחף?

גם אם זו לא הפעם הראשונה שהדבר קורה השתדלו להמנע ממשפטים כמו: "מה עשית הפעם?" או "למה אתה לא יכול לשחק יפה?"

השארו בצד של הילד.

להשאר בצד שלו לא אומר שאנחנו מסכימים עם ההתנהגות שלו, ולא אומר שאנחנו לא מגיבים ברצינות למה שקרה. צריך לפעול לתיקון המעשה, אבל מתוך זה שהילד יודע שההורה שלו שם, לצידו. זכרו: אם אנחנו לא נהיה בצד שלו, אף אחד אחר לא יהיה. הדבר גם יאפשר לילד להיות פנוי יותר להקשבה, ללמידה, במקום להתחפר בעמדה שלו.

מכאן, אנחנו יכולים לגשת, לשאול את הילד שלנו מה קרה, להגיב ולתקן – אבל כל שפת הגוף והטון שלנו יהיה אחר.

הולכים הביתה

והנה מגיע הגרנד פינאלה של הביקור בגן – סצינת הסיום הדרמטית: ההליכה הביתה.

המשחק והכיף נשכחו מאחור, ועכשיו יש ילד שעומד, בוכה ובעיקר מסרב ללכת הביתה.

בראש שלנו המחשבות מתחילות לרוץ: 'הוא לא שם עלי, אין לי סמכות מולו, הוא מזלזל בי. הוא יודע איך לגרום לי לכעוס ועושה לי דווקא.'

והאפשרויות מפתות: האם לגרור אותו הביתה? מה עובד יותר טוב – איום או שוחד?

בוא נסתכל רגע על הסיטואציה מהצד: לעזוב את הגן, מבחינת הילד, זו פרידה. הוא נפרד מהחברים איתם שיחק, מהמתקנים הכיפיים. הרבה פעמים מדובר גם בסוף יום – אם הוא יסכים ללכת הביתה הוא יצטרך להתקלח, ללכת לישון.

מתוך הבנת הקושי שלו התגובה שלנו תשתנה ונוכל להיות עם הילד שלנו במקום של הפרידה מהגן.

ועכשיו – מה עושים?

הכנה מראש: להגיד לילד שאנחנו עומדים ללכת במונחים שהוא יכול לתפוס. כיוון שלילדים אין עדיין אומדנים של זמן, הנחיה בסגנון "עוד 5 דקות אנחנו הולכים" אינה מספיק ברורה עבורו.

במקום זאת, הציעו: "אתה רוצה להתגלש עוד 3 פעמים או לטפס על המתקן עוד פעם אחת?"

משפט מהסוג הזה מספק לילד דרך ברורה להבין עוד כמה זמן הולכים, מחזיר את השליטה לילד, נותן לו אפשרות בחירה. אבל שימו לב – אפשרות הבחירה היא על סוג המתקן – לא על העזיבה של הגן.

פורסם על ידי אליפז אייזנר

אליפז אייזנר, מדריכת הורים והבעלים של "הבית להכשרות הורים"- מרכז הכשרות קבוצתיות להורים, במגוון מסלולי קורסי הורים מותאמי גיל. "הבית להכשרות הורים" מספק להורים קורסים פרקטים לפי גיל הילד ומאפשר מענה כולל, אמיתי וגורף לבעיות ולאתגרים- אחת ולתמיד. ללא תלות בהדרכות הורים חוזרות ונשנות. בהכשרות כאן, אתם ההורים תקבלו כלים שיאפשרו לכם לדעת לפתור אתגרי הורות בעצמכם ולאורך זמן. הכירו את השיטה החדשה של הדרכות הורים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דף הבית » כתבות המגזין » גבולות בגן המשחקים
נגישות
צור עמנו קשר
close slider

    מעונינים בהכשרת הורים?
    יש לכם שאלה?

    צרו קשר כאן ונחזור אליכם