"למה השמש בצד שלו?" – איך להפחית מריבות בין אחים

מאת: אליפז אייזנר

15.8.2019

החופש הגדול כבר כאן ואנחנו ההורים מתחילים לתכנן תוכניות ולחשוב על מקומות אליהם ניקח את הילדים. לכל הורה, ואני בהחלט מביניהם, יש את החלום על הטיולים המשותפים: איך נטייל בחיק הטבע, איך נחווה רגעי קסם על שפת הכנרת, ואיך נביט על הפנים הקורנות של הילדים בפינת הליטוף. זכרונות מתוקים שאנחנו רוקמים בשבילם, ושעליהם הם יודו לנו בעתיד.

רק שלפנינו אתגר קטן, פעוט, והוא – ה נ ס י ע ה.

אליפז אייזנר, מדריכת הורים והבעלים של "הבית להכשרות הורים"- מרכז הכשרות קבוצתיות להורים, במגוון מסלולי קורסי הורים מותאמי גיל.

"הבית להכשרות הורים" מספק להורים קורסים פרקטים לפי גיל הילד ומאפשר מענה כולל, אמיתי וגורף לבעיות ולאתגרים- אחת ולתמיד.  ללא תלות בהדרכות הורים חוזרות ונשנות.

בהכשרות כאן, אתם ההורים תקבלו כלים שיאפשרו לכם לדעת לפתור אתגרי הורות בעצמכם ולאורך זמן.

את השקט ברכב מתחיל להפר רחש שמבעבע במושב האחורי. בהתחלה – מתעלמים. שיפתרו את זה ביניהם- אני לא מתערבת. אבל אז הרחש מתגבר והופך לצעקות, והנה אחד צבט את השני, ומיד אחריה מתחילה סירנת בכי. ואני יושבת במושב הקדמי, מתאפקת, וכל מה שבא לי לעשות זה להסתובב לאחור ולשאוג: "תעזוב אותה כבר! למה אתה ת מ י ד מציק לה?"

 

עכשיו בוא נעצור כאן- בחלום ושברו. ונגלגל אחורה. הרבה אחורה.

 

אחים

אחים הם מעין מעבדה לחיים – תרגול בקטן לקראת החיים האמיתיים. באינטרקציה עם האחים הילדים לומדים לריב ולהשלים, לתקשר, לוותר מצד אחד ולעמוד על שלך מהצד השני.

האינטרקציות הללו מביאות איתן תסכולים. התפקיד שלנו הוא לא לנסות למנוע מהם את התסכול, אלא ללמד אותם איך להתמודד איתו במקום המוגן יחסית שהוא הבית – וזה עצמו מיומנות חשובה מאוד.

הדרכתי פעם אמא שניסתה להעלים את הקונפליקטים בבית, להעלים את התסכול. "אני מקפידה מאוד לקנות שווה בשווה." סיפרה לי. "תמיד, אם אקנה משהו לבת הגדולה, אקנה משהו שווה ערך לבת הקטנה גם כן. אני אתן בדיוק אותו דבר וכך לא תהיה להם סיבה לריב או להרגיש קיפוח."

רק שהמסר שהפעולה הזו מעבירה בפועל הוא – למרבה הפלא – הפוך. אנחנו מלמדים אותם שהדבר הכי חשוב הוא השוויון ביניהם, ולכן הם יבדקו בדקדקנות שאף אחד לא קיפח אותן. גם אם נקנה שני פריטים זהים, עטופים אותו דבר, אנחנו עדיין נשמע "למה שלו עטוף יותר יפה?"

 

כלומר, להעלים את התסכולים – לא נוכל ויותר מכך, זה גם לא טבעי. לתסכולים יש תפקיד.
במקרה הנ"ל, כיוונתי את האם לתת לפי הצורך, ולא לפי עקרון השווה בשווה.

 

ועכשיו, נאזור אומץ ונחזור לאישה טובת המזג, השלווה והרגועה שנכפה עליה לנהוג כמו לביאה שואגת.

 

הם משגעים אותי – מה עושים?

אף על פי שאנחנו בטוחים שאנחנו יודעים בדיוק מי הציק ומי התחיל – אנחנו לא נכנסים לפינה הזו. ההורה לעולם לא יוכל לדעת את מלוא התמונה ולתת לילדים תחושה של דין צדק בו הם יקבלו בהכנעה את פסיקת השופט.

 

מה כן? נוכחות הורית

כשבהדרכת הורים ניתנת העצה לא להתערב, הדבר אינו אומר – 'להתעלם'. צריכה להיות נוכחות הורית: כלומר, נוכחות של מבוגר אחראי ששומר על הגבולות.

תפקידו של המבוגר האחראי הוא לגבש אותם כקבוצה.

פעמים רבות הצורך של הילדים הוא בעצם השגת תשומת הלב שלנו. משהשיגו אותה, ואנו מפנים את המבט אחורה אל המושב האחורי – נפנה אליהם כקבוצה: "חבר'ה, מה קורה? הכל בסדר?"

בדרך כלל, זו הנקודה שבה יתחיל הדיאלוג אלי, אל ההורה. "הוא נשם עלי, הוא הסתכל עלי."

שימו לב, אנחנו לא נכנסים לתוך הקונפליקט מתוך מטרה לפתור אותו על ידי הנחיה מלמעלה, אלא לנסות לתווך את השיחה, להפנות את השיחה חזרה אליהם כך שהם ינהלו דיאלוג בתקשורת ישירה.

  • בקשו מהם לספר מה היה. מה הם מרגישים? לדוגמה, חם להם ולכן לא נעים להם שהאח נוגע בהם או נושם עליהם.
  • לבקש מהם להגיד מה הם צריכים באותו רגע. אולי יש פתרון פשוט?
  • לזכור, הם לא חייבים להסכים. אולי זה לא הזמן המתאים לתקשורת ביניהם. יכול להיות שכדאי להעביר את המיקוד למשהו אחר: לשיר שירים, לשחק משחק.

 

זכרו: היעד באוטו הוא לא השקט, אלא בניית התקשורת והיחסים הטובים בין האחים.

 

 

פורסם על ידי אליפז אייזנר

אליפז אייזנר, מדריכת הורים והבעלים של "הבית להכשרות הורים"- מרכז הכשרות קבוצתיות להורים, במגוון מסלולי קורסי הורים מותאמי גיל. "הבית להכשרות הורים" מספק להורים קורסים פרקטים לפי גיל הילד ומאפשר מענה כולל, אמיתי וגורף לבעיות ולאתגרים- אחת ולתמיד. ללא תלות בהדרכות הורים חוזרות ונשנות. בהכשרות כאן, אתם ההורים תקבלו כלים שיאפשרו לכם לדעת לפתור אתגרי הורות בעצמכם ולאורך זמן. הכירו את השיטה החדשה של הדרכות הורים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דף הבית » כתבות המגזין » "למה השמש בצד שלו?" – איך להפחית מריבות בין אחים
נגישות
צור עמנו קשר
close slider

    מעונינים בהכשרת הורים?
    יש לכם שאלה?

    צרו קשר כאן ונחזור אליכם