מחמאות – האם יש דבר כזה "יותר מדי"?

מאת: אליפז אייזנר

16.7.2019

רוב הסיכויים שברגע זה על המקרר שלכם תלויים כמה ציורים די דומים זה לזה שהילד צייר. רוב הסיכויים שכשהוא הראה לכם אותם, אמרתם משהו בסגנון: "מקסים! איזה יופי אתה מצייר!"

אין ספק שאנחנו, ההורים, רוצים לעזור לילד שלנו לגבש דימוי עצמי חיובי כך שהוא ירגיש בטוח בעצמו. המאמר הזה הוא הזמנה לבחינה של המחמאות שאנחנו נותנים לילדים: איך הם מפרשים את מה שאנחנו אומרים להם, והאם אנחנו והם יכולים להפיק יותר מהמחמאה?

מחמאה מוגזמת

מתברר שיש דבר כזה יותר מדי מחמאות.

באוניברסיטת אוהיו נערך מחקר בו התבקשו 240 ילדים להעתיק ציור ידוע של ואך גוך. על הציור שהעתיקו הם קיבלו פתקים עם מחמאות: חלק מהילדים קיבלו מחמאות "רגילות", אחרים קיבלו מחמאות "מנופחות" וקבוצה שלישית קיבלה מחמאה ממי שהוגדר כ"צייר מקצועי".

בשלב השני של המחקר, התבקשו הילדים להעתיק ציור נוסף, אבל הפעם הם יכלו לבחור: האם להעתיק ציור קל או ציור קשה יותר: "שקל יהיה לעשות בו טעויות, אל הם גם ילמדו ממנו הרבה".

התוצאות הצביעו על כך שילדים בעלי הערכה עצמית נמוכה נטו לבחור בציורים הקלים יותר אם קיבלו מחמאה מוגזמת, זאת לעומת הילדים בעלי הביטחון העצמי הגבוה שדווקא בחרו בציורים הקשים יותר בעקבות קבלת מחמאה מוגזמת.

"אם אומרים לילד שביטחונו העצמי נמוך, שהוא עשה משהו ממש טוב – הוא עשוי לחשוב שהוא תמיד צריך להצליח מאוד ויחשוש שלא יעמוד בסטנדרט הגבוה. עקב כך הוא ימנע מלבחור באתגרים חדשים", מסביר אחד החוקרים במחקר.

עידוד מרומם. שבח עוצר.

בדקו – מתי אתם נותנים מחמאות?

בדרך כלל אנחנו נותנים שבח ומחמאה לילד על הצלחה, למרות שפעמים רבות הילד צריך עידוד דווקא כשהוא נתקל בקושי.

חשוב לזכור לעודד את הילד גם על תהליך של למידה או בעת התגברות על קושי, גם אם ההצלחה לא הייתה מלאה.

להסתכל על הציור מזווית אחרת

כאשר הילד מציג לנו ציור שצייר, אולי כלל לא דרושה לו מחמאה מאיתנו?

ילדים מתקשים יותר בהבעה מילולית. כשאנחנו שואלים אותם: "איך היה בגן?" התשובה שנקבל רוב המקרים היא "כיף". הנסיון מראה שציור זה אחד הדרכים בהם הילד מביע את עצמו ואת הרגשות שלו. עכשיו דמיינו שהילד צייר כעס או פחד שהוא הרגיש באותו יום, והתגובה שהוא קיבל מאיתנו היא "איזה יופי!".

במקום זאת, אפשר להשתמש בציור כנקודת מוצא לשיתוף, לשאילת שאלות, לדוגמה: על מה הילד חשב כשצייר את הציור? מה הדעה שלו על הציור? האם הוא מרוצה ממנו?

פורסם על ידי אליפז אייזנר

אליפז אייזנר, מדריכת הורים והבעלים של "הבית להכשרות הורים"- מרכז הכשרות קבוצתיות להורים, במגוון מסלולי קורסי הורים מותאמי גיל. "הבית להכשרות הורים" מספק להורים קורסים פרקטים לפי גיל הילד ומאפשר מענה כולל, אמיתי וגורף לבעיות ולאתגרים- אחת ולתמיד. ללא תלות בהדרכות הורים חוזרות ונשנות. בהכשרות כאן, אתם ההורים תקבלו כלים שיאפשרו לכם לדעת לפתור אתגרי הורות בעצמכם ולאורך זמן. הכירו את השיטה החדשה של הדרכות הורים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דף הבית » כתבות המגזין » מחמאות – האם יש דבר כזה "יותר מדי"?
נגישות
צור עמנו קשר
close slider

    מעונינים בהכשרת הורים?
    יש לכם שאלה?

    צרו קשר כאן ונחזור אליכם